در حالی که چوب با مزایای کاملی که دارد خود را نسبت به سایر متریال های دیگر برای انتخاب ارجح می سازد، دارای یک عیب است و آن هزینه می باشد. چوب ظاهری صیقلی و دوام بی نظیری را فراهم می کند اما تجهیز کل ساختمان های اداری با مبلمان اداری چوبی به راحتی فراتر از بودجه ی بسیاری از کسب و کار ها خواهد رفت.

تولیدکنندگان مبلمان اداری معمولا با بکارگیری ام دی اف یا نئوپان برای لایه های زیرین و بخش هایی از صفحه که به طور مداوم قابل رؤیت نیستند، قیمت تمام شده محصولات خود را پایین می آوردند. این متریال ها حتی می توانند برای ساخت تمام قطعات مبل اداری نیز مورد استفاده قرار گیرند که آنها را به گزینه ای دارای ارزش بررسی بیشتر تبدیل کند. همچنین می تواند گزینه ی خوبی برای ساخت پارتیشن های اداری محسوب شود امروزه  پارتیشن ام دی اف یکی از محصولات محبوب در مبلمان اداری است.

ام دی اف و نئوپان هر دو به عنوان مواد ترکیبی شناخته می شوند. این متریال ها در کارخانه با استفاده از روش های مختلف پرس برای ساخت تخته هایی که می توانند در ضخامت و تراکم متفاوت باشند، ساخته می شوند. بزرگترین مزیت این است که این چوب های جایگزین ارزان تر بوده و می توان آن را با سطحی از استحکام، تراکم و یکنواختی ساخت که در طبیعت یافت نمی شود. اگر انتخاب چوب جامد از بودجه ی شما خارج است، در اینجا مواردی را ذکر می کنیم که شما باید به هنگام خرید مبلمان اداری با متریال ترکیبی بدانید.

ام دی اف چیست؟

ام دی اف همان تخته فیبر با تراکم متوسط می باشد. در برخی از مناطق دنیا برخی از شرکت ها مزارع چوب ام دی اف را راه اندازی می کنند. بدین صورت گونه های خاصی از درختان را پرورش می دهند که پوسته پوسته شده سپس قطعه قطعه می شوند و به صورت خمیر مانند درمی آیند که از طریق فرایند تولید کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، الیاف چوب که از مواد زائدی که در هنگام تولید چوب جامد برجای می ماند جمع آوری شده و برای ساخت و تولید ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از جمع آوری خمیر و یا الیاف چوب آنها در یک خط قرار گرفته و رزین مومی به همراه گاز تحریک کننده به مخلوط اضافه می گردد. پس از این عملیات و بعد از خشک شدن الیاف ها، آنها وارد یک پرس گرمی می شوند که مواد شیمیایی پیوند دهنده را فعال ساخته و فیبرها را به طور مساوی در تخته های مختلف تقسیم می کند.

مزایای ام دی اف:

هزینه: همانطور که قبلا هم گفته شد ام دی اف جایگزین ارزانتری برای چوب جامد محسوب می گردد.

محصول کاملا یکدست، بدون لکه و گره خواهد بود.

سطحی صاف و نرم ایجاد کرده که آن را برای استفاده از روکش ها بسیار مناسب می سازد.

شامل رگه و نقطه نیست بدین معنا که ویژگی های آن از همه جهات یکسان است.

به راحتی رنگ و سایر مواد را قبول می کند و متریال خوبی برای ساخت پارتیشن دو جداره می باشد.

بسته به شرایط آب و هوایی همانند چوب جامد منقبض و منبسط نمی شود.

معایب ام دی اف:

ام دی اف تمایل زیادب به جذب دارد بدین معنی که رنگ را می بلعد و در صورت خیس شدن می تواند متورم شود.

برای جلوگیری از رطوبت و خرابی و تاب خوردگی باید به خوبی آبندی شود. کوچکترین سوراخ میخ می تواند اثرات زیان باری را به همراه داشته باشد.

قراردادن پیچ یا میخ بر لبه ی تخته می تواند منجر به شکاف شود.

گاز محرکی که برای عمل چسباندن الیاف چوب مورد استفاده قرار می گیرد سرطان زا و سمی شناخته شده است. بسیاری از شرکت ها در حال حذف این ماده شیمیایی از روند تولید و ارائه گزینه های ایمن تر هستند.

نئوپان چیست؟

در حالی که نئوپان و ام دی اف هر دو محصول خانواده تخته های فیبر هستند، اما تفاوت های مهمی نیز دارند که باید حتما به خاطر بسپارید. تخته نئوپان ارزان تر، سبکتر و ضعیف تر از دیگر متریال هاست. این متریال برای اولین بار در جنگ جهانی دوم با سرعت قابل توجهی از بقایای خرده چوب هایی که از کف کارخانه ها جمع می شد و به هم می چسبید تولید شد.

با گذشت سالها روند تولید بهبود پیدا کرد و کارخانه ها شروع به ارائه ی درجه های مختلفی از این تخته ها نمودند. مثلا امروز می توانید تخته نئوپانی را با درجه ای از تراکم خریداری کنید که از ذرات ریزتری نزدیک به هم برای استحکام بیشتر استفاده شده است.

مراحل تولید تخته نئوپان نسبت به تولید ام دی اف بیشتر است. ماشین ها باید اندازه های مختلف چوب را مرتب کرده و از توزیع صحیح آنها مطمئن شوند. علاوه بر این بر اساس خصوصیات و ویژگی های محصول نهایی از مخلوط های شیمیایی مختلفی استفاده می شود. تخته نئوپان می تواند مقاوم در برابر آب، آتش و حشرات ساخته شود. در آخر نیز تخته خرده چوب برای سخت شدن و تنظیم همه ی چسب های لازم به یک پرس سرد احتیاج دارد.

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که تخته نئوپان در سال ۱۹۵۰ به عنوان متریال محبوب کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می گرفت در حالی که گران تر از چوب جامد بود. با تغییر روند ساخت قیمت ها افت کرد و شرکت ها از آن به عنوان راهی برای تولید انبوه مبلمان با هزینه های کم استفاده کردند. امروزه تخته های نئوپان با کیفیت های مختلفی وجود دارد و می تواند گزینه ی مناسبی برای ساخت انواع پارتیشن اداری مانند پارتیشن فریملس محسوب شود. اما در کل این موضوع که شما دقیقا چه چیزی را می خواهید داشته باشید بسیار مهم است.

مزایای نئوپان

نئوپان نه تنها ارزان تر از چوب است بلکه از ام دی اف و تخته سه لا نیز ارزان تر است. این امر آن را به بهترین گزینه برای برنامه های کاربردی ساخت و ساز مانند زیر کف طبقات که هرگز دیده نمی شوند مبد ل می سازد.

تخته نئوپان همچنین سطحی صاف و صیقلی را فراهم می کند که به راحتی چسب را می پذیرد.

نئوپان درجه های مختلفی از ضخامت و تراکم دارد که می توانید با توجه به نیازتان بهترین نمونه را انتخاب کنید.

محصولاتی با درجه ی بالاتر استحکام و تراکم بیشتری را ارائه می دهند.

برخی از خصوصیات سازگاری با محیط زیست را دارا است چرا که با خرده چوب و ضایعات ساخته می شود.

محصولاتی با وزن کم، بدین معنا که مبلمان اداری ساخته شده از نئوپان به راحتی جا به جا می شوند.

قطعات مبلمان از قبل لمینیت شده و دارای طرح آماده هستند. تنها کاری که شما باید انجام دهید راهنمای نصب را برای راه اندازی محصول کامل دنبال کنید.

معایب نئوپان:

گستره ی وسیعی از مواد شیمیای در پروسه تولید استفاده می شود. زمانی که تخته نئوپان برش داده می شود این مواد شیمیایی آزاد می شوند بدین ترتیب فردی که با آن در حال کار است مدت زمان قرارگیری در آن فضا را باید محدود کند.

تخته نئوپان به رطوبت حساس است اگر با آب اشباع شود متورم و خرد می شود.

تخته های ارزان خیلی زود از وسط خم می شوند بنابراین برای قفسه بندی های طولانی مدت مناسب نمی باشند.

کلام آخر :

هنگام خرید محصولی که شامل ام دی اف باشد احتمالا تنها تصویری از معایب آن در ذهنتان تداعی خواهد شد. در مورد تخته نئوپان احتمالا شما می توانید راه هایی برای بررسی بیشتر درجه ی کیفیت آن داشته باشید. تخته های ارزان شاید برای پنل های کشو ها مناسب باشند اما بار سنگین را نمی توانند تحمل کنند. اگرچه قیمت های پایین تر می تواند برای مشتریان جذاب باشد اما تامل در ارتباط با ارزش کلی محصول از اهمیت بیشتری برخوردار است. محصولات ارزان ممکن است به زودی دچار خرابی و تعویض شوند و سطح مطلوبی از عملکرد را فراهم نکنند. بنابراین همواره در حفظ تعادل میان هزینه و دوام برای انتخاب متریال مناسب مبلمان اداری محل کارتان در تلاش باشید.

فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin
فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin