ابعاد و ارتفاع استاندارد میز اداری مهم ترین مشخصه ایست که می بایست در هنگام خرید میز اداری به آن دقت کنید. اساساً میزهای استاندارد بر اساس فاکتورهای ارگونومیک در یک ابعاد و ارتفاع خاص تولید می شوند تا بتوانند نیاز کارمندان را در طول فعالیت های طولانی مدت برطرف کنند.

مشخصات ابعادی میزهای استاندارد

میز اداری اصلی ترین تجهیزاتی ست که برای انجام فعالیت های اداری به کار می رود. در صورتی که این میز ابعاد استانداردی نداشته باشد، نمی تواند شرایط مناسبی برای نشستن و فعالیت فراهم کند. استانداردهای ارگونومیک برای حل این مسئله و یکسان سازی ابعاد میزها روی کار آمده اند.

این استانداردها با در نظر گرفتن مشخصات فیزیکی انسان های عادی یک سری ابعاد مشخص را به سازندگان مبلمان اداری برای ساخت و تولید میز اداری ارائه داده اند. میزهایی که در محدوده این اعداد تولید می شوند، دارای استاندارد ارگونومی بوده و استفاده از آنان احتمال بروز آسیب های جسمانی را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید، استانداردهای ارگونومی با وجود ارائه یک دامنه اعداد، از سازندگان تقاضا کرده تا میز اداری را به امکاناتی همچون قابلیت تنظیم ارتفاع نیز مجهز کنند. چرا که در این حالت کارمندان می توانند به شخصی سازی مشخصات میز پرداخته، ابعاد و ارتفاع استاندارد میز اداری میز را در تناسب با قد خود تنظیم کنند.

این ویژگی کمک ویژه ای به سلامت کمر و ستون فقرات کارمندان می کند. چرا که مانع از تشدید فشار در نواحی حساس بدن شده و بهترین شرایط را برای فعالیت و نشستن بر پشت میز فراهم می کند. همانطور که می دانید تنوع میزهای اداری بسیار بالاست.

بر همین اساس استانداردهای ارگونومیک برای هر میز، ابعاد استاندارد مخصوص به آن را در تناسب با کارکرد آن تعیین کرده است. با اینحال بهتر است در هنگام خرید عموم میزهای اداری، به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  1. در کنار میز بایستید و ارتفاع آن را بسنجید. در حالت عادی میزهای اداری می بایست حداقل نصف قد افراد ارتفاع داشته باشند.
  2. سطح میز می بایست نسبت به سطح افقی، 10 الی 15 درجه شیب به سمت کارمند داشته باشد.
  3. در ساختار میز یک فضای کافی برای حرکت زانوها و ساق پا وجود داشته باشذ.
  4. ارتفاع میز به گونه ای باشد که در هنگام مطالعه، سر و گردن بیش از 20 درجه خم نشوند.

ابعاد و ارتفاع استاندارد میز کارمندی

میز کارمندی یکی از پرکاربردترین انواع میزهاست. این میز به طور مستمر مورد استفاده کارمندان مجموعه قرار می گیرد. بهره مندی از استانداردهای ارگونومیک در میزهای کارمندی اهمیت بالایی دارد. چرا که کارمندان بیش از 8 ساعت از زمان حضور خود را پشت میز اداری کارمندی می گذرانند.

استانداردهای ارگونومیک بازه مناسب برای تعیین عرض میز کارمندی را 60 سانتی متر برای دفاتر کاری کوچک و 75 سانتی متر برای محیط های بزرگ و وسیع در نظر گرفته است. میزان طول میز نیز برای دفاتر کوچک 60 سانتی متر در نظر گرفته شده است؛ اما اگر فضای کافی در اختیار دارید، می توانید از میزهایی تا طول 150 سانتی متر نیز استفاده کنید.

ارتفاع مناسب برای میزهای کارمندی، در تناسب با قد کارمندان تعیین می شود. اما در یک نگاه کلی ارتفاع 73 سانتی متر برای کارمندان کوتاه قد و 77 سانتی متر برای افراد بلند قامت مناسب خواهد بود. در صورتی که میز کارمندی قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد، کارمندان می توانند ارتفاع را بر اساس قد خود تنظیم کنند.

ابعاد و ارتفاع استاندارد میز اداری مدیریتی

میز مدیریت نیز کارکرد ویژه ای در دفاتر کاری دارد. در انتخاب این میز می بایست به مشخصات فیزیکی آن همچون مشخصات ظاهری میز توجه داشته باشید. میز مدیریت در حالت استاندارد دارای حداقل 180 سانتی متر طول است. طول این میز می بایست از عموم میزهای موجود در دفاتر کاری، به جز میز کنفرانسی، بزرگتر باشد.

ارتفاع مناسب برای میزهای مدیریتی بین 75 تا 80 سانتی متر است. عرض این میز نیز حداقل دارای 75 سانتی متر ابعاد خواهد بود. همانطور که متوجه شدید استانداردهای ارگونومیک با یک عدد ثابت تعریف نمی شوند؛ بلکه یک دامنه نسبتاً محدود از اعداد مختلف را شامل می شوند.

پس در انتخاب میزها نباید به یک عدد اکتفا کنید و دامنه اعداد را در نظر بگیرید. برای مثال در صورتی که ارتفاع میز اداری مدیریتی مابین 75 تا 80، یعنی 78 سانتی متر باشد نیز جزو میزهای استاندارد به حساب می آید.

ارتفاع و ابعاد استاندارد میز پیشخوان

در کنار میزهای کارمندی و مدیریتی، میزهای کانتر نیز نقش مهمی در فضاهای اداری دارند. این میزها که عموماً در ورودی دفاتر کاری قرار دارند، مورد استفاد منشی و پذیرش قرار می گیرند. ابعاد این میز باید به گونه ای باشد که منشی فضای کافی برای ساماندهی به امور و همچنین قرار دادن تجهیزات اداری همچون تلفن، پرینتر، فایل ها و آرشیوها داشته باشد.

بدین منظور استانداردهای ارگونومی ابعاد مناسب برای میز منشی را 180 سانتی متر برای طول، 140 سانتی متر برای عرض میز و 75 سانتی متر برای ارتفاع در نظر گرفته است. میزهایی که در پیروی از این اعداد طراحی شده اند، بهترین شرایط را برای نشستن و فعالیت منشی فراهم می کنند.

ابعاد و ارتفاع استاندارد میز اداری در هر میز با توجه به کارکرد آن متفاوت است. از این رو بهتر است پیش از خرید میز اداری، اطلاعات کافی پیرامون ابعاد استاندارد به دست آورید. سپس در هنگام خرید، میز منتخب خود را اندازه گیری کرده و از استاندارد بودن آن، اطمینان حاصل کنید.

فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin
فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin