با گسترش کووید 19 ، ویروس کرونا بر روی اداره ها و شرکت ها در تمام دنیا تاثیر گذاشته است. بر طبق سازمان بهداشت جهانی، ویروس های کرونا، خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که سبب ایجاد بیماریهایی چون سرماخوردگی تا بیماریهای شدیدتر می شوند.

این ویروس، ویروس مشترک میان انسان و حیوان است به این معنی که بین حیوان و انسان منتقل می شود. توصیه های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت: شستن منظم دست ها، پوشاندن دهان و بینی به هنگام عطسه و یا سرفه، پخت کامل تخم مرغ و گوشت، دوری از تماس نزدیک با افرادی که نشانه هایی از بیماریهای تنفسی مانند سرفه و یا عطسه را دارند. امروزه تمرکز بر این موضوع است که چطور می توان گسترش این بیماری را مهار کرد. مقامات بهداشتی در تلاش هستند تا با اقدامات دقیق بهداشتی که شرکت ها باید با کار خود آمیخته سازند، این بیماری کنترل شود.

به همین دلیل در حاضر در اکثر دفاتر از ضدعفونی کننده استفاده می شود. بیل گیتس هشدار داده که این ویروس کرونا ممکن است یک بیماری در هر قرنی باشد، که ما نگران آن شده ایم، ممکن است هم نباشد، ممکن است در آینده بیماری دیگری بیاید. بنابراین ما باید در مورد چگونگی مقاوم سازی فضای اداری امروز و آینده مان بهتر تصمیم بگیریم تا از کارمندان در برابر بیماری های فعلی و آینده محافظت کنیم. درنتیجه دفعه بعد که بیماری شبیه ویروس کرونا و یا سارس در میان مردم منتشر شود، آمادگی بهتری خواهیم داشت:

1-سطوحی را که کارمندان مجبور هستند با دستانشان لمس کنند را محدود کنید:

درها به دستگیره احتیاج ندارند و تنها می توان از طریق حل دادن به وسیله پا و یا شانه ها آنها را باز کرد.

در تمام اتاق ها حتی سرویس بهداشتی چراغ های چشمی نصب کنید.(انجام این کار سازگار با محیط زیست می باشد.)

حسگرهای چشمی را به تمام ویژگی های سرویس بهداشتی اضافه کنید. امروزه اکثر شرکت های مدرن این ویژگی ها را دارند، مثلا برای شستن دست ها دیگرلازم نیست که شیر آب را لمس کنید.

2-پذیرش تکنولوژی

فضای اداری را طوری طراحی کنید که فناوری همکاری و کار از راه دور را پذیرا باشد

اگر برنامه آزمایشی را ترتیب ببینید که کمک کند تا کارمندان در دورکاری از خانه هم کارآمد باشند، حتی روزهایی که احساس مریضی می کنند بهتر کار خواهند کرد، و یا هنگامی که کارمندان از مبتلا شدن به یک بیماری می ترسند، فضای کاری شما باید تعداد ویدئو کنفرانس ها را به حداکثر برساند.  این موضوع مستلزم این است تا در مورد چگونگی طراحی فضای اداری خوب فکر کنید، مثلا افزودن غرفه های تلفن و یا اتاق های کوچک کنفرانس برای ارتباط بهتر با افرادی که در منزل کار می کنند. اگر کارمندان بیشتر اوقات در منزل و از راه دور کار می کنند، شرکت ها می توانند میز و صندلی اداری این افراد را با دیگر کارمندان برای کار به اشتراک بگذارند.

برای کارمندان لپ تاپ، تلفن همراه و تبلت خریداری کنید

آنها مجبور نخواهند بود کیبورد و کامپیوتر خود را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند. آنها می توانند با وسایل خود به راحتی رفت و آمد کنند. در اختیار قرار دادن وسایل شخصی خودتان به کارمندان که مسئولیت نگهداری از آنها را به عهده می گیرند، علاوه بر کم کردن سیم و کابل، وجود میز اداری را نیز محدود کرده و سبب می شود دفتر کار شما همیشه تمیز و سالم نگاه داشته شود.

از تکنولوژی بلوتوث در اتاق های کنفرانس استفاده کنید

کارمندان باید بتوانند از طریق تلفن همراه خود برای اتصال به تماس کنفرانسی که در اتاق کنفرانس در حال انجام است بدون نیاز به اسپیکر گوشی اقدام کنند.

3-مبلمان اداری را انتخاب کنید که تمیز کردن آن راحت باشد:

شما به عنوان والدین کودکان میدانید که مهم ترین مسئله در انتخاب و خرید مبلمان خانه راحت تمیز کردن مبل است. این مسئله برای مبلمان اداری نیز صدق می کند. در بسیاری از شرکت ها پس از انجام جلسات نظافت چی مجبور است تمام طول روز را به تمیز کردن دفتر کار بپردازد. بنابراین هر کاری را انجام می دهند تا سلامت کارمندان خود را حفظ کنند.

4-فضای اداری را همواره تمیز نگاه دارید:

بسیاری از شرکت ها ممکن است از تمیز کردن فضای اداری در طول روز صرف نظر کنند. اما شما نباید این کار را انجام دهید. باید تیم های نظافت برای پاک سازی هر گونه آلودگی به کار گرفته شوند. مواد شوینده ای که این افراد برای تمیز کردن محیط اداری شما استفاده می کنند بررسی کنید، چرا که این مواد در عین پاک کردن میکروب ها گاهی می توانند سلامت کارمندانتان را به خطر بیاندازند.

5-نصب دستگاه ضدعفونی کننده:

شما می توانید نصب ضدعفونی کننده در اتاق کنفرانس، فضاهای مشترک و پذیرایی را انجام دهید. این کار هرگز فراموش نخواهد شد. حتی اگر کسی از آن استفاده نکند، شما توسط مشتریان و مراجعه کنندگانی که انتظار دارند دفتر کارتان بسیار تمیز و سالم باشد رصد می شوید. وجود محیطی سالم و تمیز کسب و کار شما را رونق می دهد.

6-یخچال را به روز کنید:

اگر شما شرکت خود را تازه راه انداخته و در حال خرید ست اداری، و طراحی آن هستید، می توانید یخچال های بزرگی را تهیه کنید که با توجه به تعداد کارکنان و مجموعه، دارای طبقات زیادی باشد. هر طبقه می تواند برای گروهی از کارمندان در نظر گرفته شود. حتی می توانید یخچالی مخصوص کارمندان داشته باشید و یخچال دیگر می تواند برای مدیران و مهمانان مورد استفاده قرار گیرد. فراموش نکنید به طور مرتب دستگیره های یخچال را تمیز کنید و یا از ضدعفونی کننده دست کنار یخچال استفاده کنید.

7-هرگز نمی توانید به اندازه کافی دستمال ها را ضدعفونی کنید:

به هر کارمند یک جعبه دستمال کاغذی بدهید تا آن را بر روی میز اداری خود نگهداری و استفاده کند، اما اگر این کار برای شما صرفه اقتصادی ندارد پس آنها را در یک محل تمیز و بهداشتی به اشتراک گذاشته تا به راحتی از آنها استفاد کنند.

8-جعبه کمک های اولیه را تهیه کنید:

جعبه کمک های اولیه را تهیه و در دسترس کارمندان خود قرار دهید. در صورت نگرانی کارمندان، دستکش لاتکس و ماسک جراحی می تواند مفید واقع شود. در این صورت است که کارمندان احساس رضایت بیشتری خواهند داشت چرا که اطمینان حاصل می کنند که مورد علاقه و توجه مدیران خود هستند. اهمیت موضوع در این است که بدانیم و درک کنیم رعایت بهداشت فقط مربوط به ویروس کرونا نمی باشد، بلکه این مسئله در مورد بیماریهای آینده و سلامت کارمندان نیز صدق خواهد کرد. ما باید به چگونه کار کردن و چگونگی طراحی فضاهای اداری برای اطمینان از این که سالم، کارآمد و مفید باشیم خیلی خوب فکر کنیم.

فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin
فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin